23. januar 2011

"Navnefest" nr.2

Senere idag skal vi ha en liten samling, for de som ikke var invitert/ikke kunne komme i selve navnefesten. Vi hadde dessverre kun økonomi til å invitere nærmeste familie, så dette blir en "mini-navnefest" kan man vel si. Jeg bakte jo test-kake igår, men fant ut av at jeg heller skal lage en annen kake idag. En sjokoladekake som aldri slår feil! Den er kjempegod og saftig, og glasuren er også kjempegod. Det som antagelig er best med den, er at den holder seg fersk i mange dager!

Slenger med en oppskrift på sjokoladekaken:

800 gr mel (15 dl)
700 gr sukker (7 dl)
4 ts natron
3 ss kakao
250gr smeltet og avkjølt smør
1 l skummet kulturmelk

Bland alt sammen (jeg pleier å helle i kulturmelken gradvis til slutt), og hell oppi en dyp langpanne.
Stekes på 150 grader i ca. 40 min (sjekk jevnlig etter en halvtime)

Glasur:

150 gr smeltet smør
500 gr melis (en pakke)
3 ts vaniljesukker
1 ss kakao
ca. 4 ss sterk kaffe
1 egg

Bland sammen, og smør ut på kaken. Den kan virke litt rar og "fast", men blir bedre når du smører den ut. Etterhvert både ser og smaker det kjempegodt!

Dette er en oppskrift som MÅ prøves! :)



Jeg har også tenkt til å bake muffins senere, så får gi dere en oppdatering på hvordan de blir:)
Og forresten; jeg fant fjernkontrollen! Den lå mistenkelig nok laaaangt under sofaen :)


Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar