21. februar 2011

Fyrstekake

Hadde en del mandler igjen fra juletiden, så da bakte jeg likesågodt fyrstekake. Jeg har aldri bakt det før, men det var kjempeenkelt, og det ble kjempegodt! Jeg glemte å pensle den med smør før jeg satt den i ovnen, så det er nok derfor den ser litt lys ut. God ble den ihvertfall :)  Denne må prøves! :)
OPPSKRIFT PÅ FYRSTEKAKE: 
125 gr meierismør
1 dl sukker
2 eggeplommer
2 ss kaldt vann
4 dl hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
3 dl mandler
1 dl melis
2 eggehviter
Sammenpisket egg til pensling

Visp smør og sukker til smørkrem. Rør inn eggeplommer og vann. Tilsett mel iblandet med bakepulver og elt deigen lett sammen. Ta 2/3 av deigen og trykk den ut i smurt form. Mal mandlene, bland i melis og sammenvispet eggehvite. Fordel mandelmassen utover deigen. Kjevle ut resten av deigen, skjær den i strimler og legg de som et gitter over kaken. Pensle kaken med egg. 

Stek ved 190 grader i 30- 40 min.

1 kommentar:

  1. Det var jo lurt, kanskje jeg skulle gjøre det samme. Da blir mannen min overlykkellig. Han elsker fyrstekake
    Takk for tipset,skal prøve oppskriften din :o)
    Ha en flott uke :o)

    SvarSlett