10. februar 2011

Når en "bollebaker" boller baker

Jeg fikk plutselig så lyst til å bake litt, og gjorde så. Idag ble det skillingsboller. Jeg fant en kjempefin oppskrift på det søte liv, og legger den ved under her :) Legger også ved litt bilder av baksten.

Ingredienser:

100 g gjær
5 dl H-melk
100 g smør
2 egg
200 g sukker
2 ts kardemomme
1 kg hvetemel

Fyll:
40 g smør
2 ss kanel
2 ss sukker

Pynt:
4 dl melis
2 ss vann

Fremgangsmåte:

Smelt smør og bland med melken. Varm smørblandingen til den er lunken (37°C). Smuldre gjæren i en bakebolle og løs den opp i en del av smør- og melkeblandingen. Tilsett resten av væsken og sammenpisket egg. Bland så i sukker, kardemomme og mesteparten av melet. Elt deigen godt og hev til dobbelt størrelse (ca 60 min).

Del deigen i 2 emner. Ha resten av melet på bakebordet og kjevle ut hvert emne til rektangulære leiver på ca 25x40 cm. Smelt smøret til fyllet og pensle på leivene. Strø jevnt over med sukker og kanel. Rull leivene sammen fra langsiden. Skjær hver rull i ca 2 cm tykke skiver. Sett skivene på stekeplater dekket med bakepapir. Etterhev bollene i 20 min.

Stek bollene midt i ovnen ved 250°C i 10 min. Pass på at de ikke blir for brune! Avkjøl bollene helt før du pynter dem med litt tykk melisglasur.




Oppskriften gir ca. 30 stk ;)
Nå har de stått på rist og blitt kalde. Jeg tar min første bit og ... NAM!
Dette ble et velykket resultat, og er absolutt en oppskrift som kan brukes. 
ANBEFALES! :)

3 kommentarer:

  1. MmmmmMmMmm :) De såg deilige ut ! Nå fikk eg lyst å bake :)
    SV: Så kjekt att du ville vere m på giveawayen min :) Lykke til !:)

    SvarSlett
  2. Nu är vinnaren av chokladbudet utsedd! kika in och kolla om det var just DU som vann!

    http://p0llys.blogg.se/2011/february/och-vinnaren-ar-1.html

    Om det inte var det så finns redan en ny tävling uppe på bloggen, och fler kommer under veckan :)

    Kram, Ingrid

    SvarSlett
  3. så flink du er til å bake, både brød og boller :) ser knallgode ut!

    SvarSlett